Wat is hoogsensitiviteit?


ben ik hooggevoelig

Hoogsensitiviteit is hetzelfde als hooggevoeligheid. 

In deze video leg ik dat uit en nog veel meer:


Wat is hooggevoeligheid eigenlijk?

Ik krijg er heel veel vragen over. Veel mensen die twijfelen of ze gevoelig zijn. Of ze hebben er wel eens van gehoord en ze voelen wel een beetje herkenning. 

Maar dan ebt het weg en gaat het leven gewoon weer door.

Je hebt twee woorden voor hooggevoeligheid. Je kunt ook het woord hoogsensitiviteit gebruiken. 

Wat is nou het verschil? Je kunt allebei de woorden gewoon door elkaar gebruiken. 

Alleen in België is wel een verschil. Daar maken ze onderscheid in hooggevoeligheid en dat noemen ze een soort overgevoeligheid.


Degene die hooggevoeligheid in kaart heeft gebracht is de psychologe Elaine Aron.

Haar werd verteld dat ze high-sensitive was en daar herkende ze zich in.

Dit is ze gaan onderzoeken en ze kwam uit op:

 

Er zijn 4 gebieden waarin hoogsensitieven anders zijn dan anderen. 

  1. Ze hebben een diepgaande informatieverwerking in de hersenen 
  2. Ze hebben gevoelige zintuigen. 
  3. Emoties worden intenser ervaren 
  4. Bij veel prikkels over kan er overprikkeling ervaren worden.

Hooggevoeligheid is namelijk geen aandoening, een label of een diagnose uit de DSM (dat is de diagnose-bijbel). Het is een karaktertrek.

Die gevoeligheid voor prikkels en die subtiele informatie is wel een belangrijk kenmerk.

Het is een gevoelig zenuwstelsel hebben, maar ook gevoelige zintuigen.

En dan kun je je heel snel irriteren aan harde geluiden of felle lampen of labeltjes achter in je kleding.


Hoe komt dat nou, dat die hersenwerking van sensitieven anders werkt?


Met hersenscans lichten er namelijk meer hersengebieden op dan bij anderen.

En er worden ook vaak meer prikkels of informatie opgemerkt door het brein.

Ten tweede gaat hij verwerking over een aantal schrijven en je reageert dus ook anders op de verwerking van de informatie.

Je analyseert meer.. En je legt over veel meer verbanden tussen de binnengekomen informatie. Waardoor je veel genuanceerder kan reageren.


Er zijn een aantal kenmerken die hsp’ers veel meer herkennen dan anderen:


  • Dat is dat je vaker rust nodig hebt. Dan anderen in je omgeving om even bij te tanken.
  • Je bent je bewust van subtiele signalen van je lichaam, maar ook van je omgeving 
  • Anderen beïnvloeden jouw stemming meer, want je bent gericht op anderen
  • Je hebt de behoefte om je terug te trekken vooral uit drukke groepen 
  • Je bent gevoelig voor pijn, meer dan gemiddeld.
  • Je hebt een rijke innerlijke belevingswereld dus er gaat veel in je om.
  • Je bent snel geraakt. Door mooie muziek, kunst of een mooie film of complimenten.
  • Je bent plichtsgetrouw. Iedereen kan op je rekenen.
  • Je schrikt gemakkelijk, ook al ben je ontspannen.
  • Je voelt je vaak opgejaagd als je veel dingen tegelijk moet doen. 
  • Je doet je best om geen fouten te maken. 
  • Je kijkt liever niet naar gewelddadige films. Want dan kun je niet lekker slapen. 
  • Je doet ook ook liever niet aan competitiesport..Wat heeft winnen nou voor zin?
  • Je kunt ook beter aanvoelen wat anderen nodig hebben. Vaak eerder dan dat anderen het zelf merken 
  • En vaak ga je over je eigen grenzen heen. Want Nee zeggen dat is echt een dingetje 

De herkenning van de meeste van deze punten dat is heel erg belangrijk. 

Je kunt ook allemaal testjes doen, maar het gaat erom dat je in deze punten herkent.

Vooral ook omdat hsp’ers vaak hun hele leven anders hebben gevoeld dan anderen.


Elaine Aron heeft onderzocht dat ongeveer 20% van alle mannen én vrouwen hoogsensitief zijn. Dus die hebben en fijner afgestemd zenuwstelsel.

Echt waar, er zijn net zoveel mannen als vrouwen hoogsensitief. 

Sommige herkennen het pas na een burn-out of als van hun eigen kinderen sensitief zijn. 

Dan vallen de puzzelstukjes op zijn plek.


Een burn-out komt vaak omdat de 20% hooggevoeligen zich aanpassen aan die 80% minder gevoeligen.

 

Maar bij een hooggevoelig zenuwstelsel werkt je brein gewoon anders.

In plaats je aan te passen aan die 80% is het veel effectiever om rekening te houden met je eigen aard. En van daaruit kun jij veel leren over jezelf en over je gevoeligheid.

Als je dat als uitgangspunt neemt, loop je niet constant tegen muren op 

Maar kun je ook je talenten inzetten en ook uitbreiden.

Zo wordt jouw gevoeligheid juist een kracht. 


Tags


Ook interessant

Tips over omgaan met je gedachten

Tips over omgaan met je gedachten

Focus tips

Focus tips
  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >